Laserbehandling med Fox Derma

Nagelsvamp

Cirka 5% av befolkningen i västvärlden är drabbade av nagelsvamp. Nagelsvamp kan orsakas av tre olika typer av svampar: trådsvampar (kallas också dermatofyter), jästsvampar eller mögelsvampar. Den första typen, dermatofyterna, är den klart vanligaste orsaken till nagelsvamp och förekommer 95% utav fallen. Svampen lever av keratin, som finns i hud- och nagelvävnad. Svampen sönderdelar keratinet, vilket ger symptom i huden eller på naglarna. Infektionen kan även sprida sig till intilliggande naglar.

​

Laserbehandling av nagelsvamp är snabb och enkel. Fox Derma laser är unik eftersom den kan döda all svamp som finns i nageln. Under en behandling med Fox Derma lasern dödas svampen vilket resulterar i att en ny, frisk nagel kan växa ut istället. För stortånaglar tar det ca 12 månader för nageln att växa ut- och för de mindre naglarna ca 6 månader. Vi rekommenderar 4-6 behandlingar med en veckas mellanrum för optimalt resultat. Antalet behandlingar varierar beroende på nagelsvampens omfattning.

​

Behandling med Fox Derma laser är inte bara mer effektiv än konventionella behandlingsmetoder utan har också färre biverkningar och ett långvarigt resultat.

​

Att tänka på innan laserbehandling av nagelsvamp:

Laserbehandling av nagelsvamp hjälper endast mot svamp i nageln. Om dina besvär är orsakade av skador av nagelroten eller sjukdom i nageln, finns det inga bevisade studier på att laserbehandling hjälper. Vi rekommenderar därför att gå till din vårdcentral eller hudläkare för att ta svampodling från dina tånaglar innan behandling. Om du får bekräftat att det är svamp i naglarna så är sannolikheten att lyckas mycket större. 95% med bekräftad nagelsvamp blir av med nagelsvampen (se vetenskapliga artiklar).

Vilka får nagelsvamp?

Nagelsvamp angriper vanligtvis genom småsår på tår och fingrar. De överlever på grund av fukten och värmen kombinerat med dålig cirkulation och svagt immunsystem. Andra orsaker som gör att nagelsvamp frodas kan vara psoriasis, diabetes, hypotyreos, fotsvamp eller dålig hygien.

​
Kontakta oss för kostnadsfri konsultation och prisuppgifter.